Latest posts

21 kilometers rennen kun je eerder dan dat jij denkt!

“21 kilometers rennen?! Knap hoor, dat zou ik nooit kunnen!” Jawel, de kans dat jij een halve marathon kunt uitrennen is waarschijnlijk groter dan dat jij denkt (tenzij je natuurlijk last hebt van een blessure of dergelijke). Het is namelijk een kwestie van oefenen en ervaringen opdoen met kleinere loopjes. Om te laten zien dat er een weg voorafgaand aan een (halve) marathon is, blik ik een stukje terug in de tijd. Van een personal record tot rennen met een kater en van een GROTE mentale fout tot heel veel hardloopadrenaline. Mijn hardloopwedstrijden tot nu toe! Lees je mee?

Nike women run 2015! (10 kilometer)

nike

Puur voor de lol startte ik enige tijd geleden met hardlopen. Zonder intentie dat ik ooit aan wedstrijden mee zou gaan doen. Toen ik samen met mijn hardloopvriendinnetje een aantal rondjes had gerend ontstond toch het idee van een wedstrijd. Oké, we gingen ervoor! Er stond een leuke wedstrijd op de planning maar deze was wel 10 HELE KILOMETERS. Voor mijn gevoel zou ik dat nooit kunnen. Maar oké, ‘wie niet waagt wie niet wint’ was onze gedachte. We verlengden onze hardlooprondjes van 5 naar 6 kilometer en van 6 naar 7 kilometer. Zou de 10 lukken? Het wedstrijdverslag lees je hier!

Halve marathon Nuenen 2016! (21,1 kilometer)

img_1355

Na onze eerste wedstrijd (Nike Women run 2015) raakten we eigenlijk direct verslaafd aan die hardloopadrenaline.  ‘Zouden we dan echt ooit zo’n halve marathon kunnen rennen?!’  We besloten het te proberen en hadden gelukkig nog zes hele maanden tot aan de zomer. Net als bij de eerste wedstrijd breidden we onze afstanden uit. Dit keer van 7 naar 10 kilometer en van 10 tot 12 kilometer. Steeds een stapje verder. 4 juni 2016 was het zover. Je kunt hier lezen in alle geuren en kleuren lezen waarom die wedstrijd niet liep zoals ik gehoopt had…

Bruggenloop Nijmegen 2016! (10 kilometer)

bruggenloop

Deze tweede 10 kilometer-wedstrijd liep ik al met zo’n andere mindset dan de eerste keer! Eerst zag ik deze afstand als een enorme uitdaging, terwijl ik het nu slechts als voorbereiding voor een halve marathon zag. Mijn snelste 10 kilometer ooit rende ik dan ook tijdens deze wedstrijd (hier lees je er een stukje over).

Halve marathon Eindhoven 2016! (21,1 kilometer)

running1

Poging 2. Ik wilde dit keer wel de laatste kilometers kunnen herinneren. Ik was fit en had goed kunnen trainen. Met enorm veel zenuwen stond ik aan de start maar gelukkig waren die al snel verdwenen. Wat is hardlopen toch fijn! Het wedstrijdverslag van mijn eerste ‘leuke’ halve marathon vind je hier >> ‘Nieuwe PR, kippenvel en mannetjes met oranje ballonnen!’

Rondje Nuenen West 2017! (15 kilometer)

rondjenuenenwest

Hier maakte ik een mentale fout. Ik vergeleek 15 kilometers met een halve marathon en ging deze wedstrijd daardoor als een ‘makkie’ zien. HEEL ERG FOUT. Want als je weinig traint is 15 kilometer natuurlijk nooit een makkie. Vind je het leuk om te lezen hoe deze grote fout resulteerde in een nachtmerrie? Zie dit verslag ;). Tja… eigen schuld dikke bult.

Ladiesrun Eindhoven 2017! (10 kilometer)

ladiesruneindhoven

Voorbereid was ik dit keer wel maar tegelijk stond er een heel leuk feestje op de planning de avond ervoor. Samen met mijn hardloopvriendinnetje (die ook last had van een kater) startten we de wedstrijd onder het motto van: ‘Een wedstrijd rennen met een kater moet je ook eens gedaan hebben toch?!’ Helaas vonden onze magen en hoofden het een minder goed idee. We hielpen elkaar samen naar de finish en concludeerden: nooit meer wedstrijden rennen met een kater!!! (Hier kun je lezen hoe we spijt hadden;) !)

Halve marathon Eindhoven 2017! (21,1 kilometer)

img_2625

“Ben jij zenuwachtig? Nee eigenlijk niet. Jij?” Met meer zekerheid dan ooit stonden we klaar aan de start. We wisten wat ons te wachten stond, hadden de afstand ondertussen beter onder de knie gekregen énnnnn hadden geen kater! Lees hier hoe we een nieuw personal record op de halve marathon renden!

DAT WAREN ZE! Alle wedstrijden op een rijtje. Wat ik je wil meegeven in deze blog? Denk niet aan een halve marathon als stap nummer 1 maar zie het als een proces waarbij ander hardloopervaringen aan vooraf gaan. Stapje voor stapje went je lichaam en mindset aan het idee van een lange afstand (waar jij misschien nooit over hebt durven dromen). Ook jij kan 21,1 kilometers rennen! Helaas gaat het niet vanzelf… 😉

Zou jij ook ooit een halve marathon willen rennen?

Liefs,
Jip

About sandersjip (299 Articles)
Hi! Leuk dat je een kijkje neemt op mijn persoonlijke blog. Ik ben Jip Sanders, een 23-jarige studente, met brabantse roots maar nu woonachtig in Nijmegen. Ik blog over van alles wat ik leuk vind en hoop hiermee anderen te kunnen inspireren en motiveren!

2 Comments on 21 kilometers rennen kun je eerder dan dat jij denkt!

  1. Ooit eens geprobeerd om te beginnen met harlopen met dat programma van Evi als ik me niet vergis. Paar weken volgehouden en dan gaat het regenen. Ik ben een mooi weer of binnen sporter haha. Je snapt het al van uitstel kwam afstel en nooit meer geprobeerd. Inmiddels wel een wielrenfiets maar je raad het al ook een mooi weer fietser samen met mijn vriend tussen de wedstrijden door. Houd het maar bij fitnessen denk ik, hoewel dat hardlopen me wel lekker lijkt..

    Like

    • Hoi Ellen, dat snap ik helemaal! De stap om te gaan is een stuk groter als het slecht weer is maar achteraf voelt het ook wel weer fijn! (Warme douche en onder een dekentje) Misschien een idee om je in te schrijven voor een bepaalde wedstrijd? Dat helpt bij mij altijd wel!

      Like

Plaats een reactie